A nehéz szociális körülmények között élő csoportok bemutatása
Ezt a témát 2 alkalommal dolgoztuk fel csoportmunka keretében. Elsőként egy fogalmi hálót alakítottunk ki, amelynek a központi fogalma a „szociális helyzet” lett. Ebből kiindulva fogalmaztuk meg a nehéz szociális helyzet fogalmát és ismérveit. A fogalmi hálónkban szükségszerűen szereplő további fogalmak értelmezését is elvégeztük, mint pl. Hátrányos helyzetű gyerekek és fiatalok; Hátrányos helyzet a munkaerőpiacon, Hátrányos helyzetű területek, régiók, Hátrányos helyzetű népcsoportok (pl. romák).
A tanulók igyekeztek önállóan megfogalmazni gondolataikat, illetve segítségül hívták az internetet és iskolánk pedagógiai programját, mely részletesen taglalja az ifjúságvédelmi feladatokat, valamint a szociális hátrányok enyhítését segítő tevékenységeket. A pedagógiai program is segítség volt számukra, hiszen abban a megfogalmazás, a megközelítés gyermek közeli, a mindennapokban őket érintő feladatokról, tevékenységekről szól, ezáltal könnyebben ki tudták következtetni az adott fogalmak jelentését. Igyekeztek tanulóink az ok-okozati összefüggéseket is megkeresni. Érdekes módon nagyon jól és reálisan látták az összefüggéseket.
A foglalkozások az alábbi időpontokban zajlottak:
2018. 03. 27.
2018. 03. 29.
A foglalkozáson az alábbi területeket, fogalmakat emeltük ki és beszéltük meg:
1. Hátrányos helyzet: Megbeszéltük, hogy a hátrányos helyzetű egyének, csoportok és területi egységek mindazok, melyek az országos átlaghoz viszonyítva rosszabb gazdasági és szociális helyzetben vannak, és melyek helyzetének javítását állami beavatkozások, támogató programok célozzák. A fogalom Magyarországon három fő területen jelenik meg: munkaerő-piaci, területfejlesztési és oktatáspolitikai területeken.
2. Hátrányos helyzetű gyerekek és fiatalok: A vonatkozó jogszabály az oktatási esélyegyenlőség szempontjából hátrányos helyzetű (HH) és halmozottan hátrányos helyzetű (HHH) gyerekeket, tanulókat különböztet meg. A törvényi meghatározásban az iskolai hátrányok legfontosabb eredői a gyermek családjának szegénysége és alacsony iskolázottsággal telített hátrányos társadalmi helyzete.
3. Hátrányos helyzet a munkaerőpiacon: Munkaerőpiaci szempontból hátrányos helyzetű csoportok azok, amelyek az átlagosnál nagyobb nehézséggel küzdenek a munkaerőpiaci elhelyezkedés tekintetében, ahol a foglalkoztatási arány jellemzően alacsonyabb, a munkanélküliség magasabb az átlagos népességhez képest. Magyarországon a munkaerőpiaci szempontból hátrányos helyzetűek legjelentősebb csoportjai az alacsony iskolai végzettségűek, a romák, a megváltozott munkaképességűek és fogyatékossággal élők.
4. Hátrányos helyzetű területek: A hátrányos vagy kedvezőtlen helyzetű térségek “elzárt és periférikus földrajzi elhelyezkedésük, természeti adottságaik (pl.: aszályos vagy hegyvidéki területeken fekvő régiók), demográfiai jellemzőik (alacsony népsűrűségű régiók, elvándorlás sújtotta térségek), nehéz elérhetőségük (szigeteken fekvő térségek, rossz közlekedés)” miatt állnak a gazdasági fejlettség alacsony fokán.
5. Külön kitértünk a Magyarországon veszélyeztetettekre, számba vettük, hogy a szegények többnyire a mely csoportokból kerülnek ki:
- tartósan munkanélküliek és részidőben foglalkoztatottak
- a romák nagy többsége
- a gyermekes családok, nagycsaládosok nagy része, az egyszülős csonka családok
- a nyugdíjasok
- a tartós betegségben szenvedők, a fogyatékossággal élők
- a hajléktalanok.
A gyerekek kitértek arra, hogy Magyarországon a munkanélküliség és szegénység tekintetében nagy regionális különbségek vannak.
6. Mivel általában a romákra jellemző, hogy nagy számban élnek nehéz szociális körülmények között, ezért a roma népcsoportról, jellemzőikről, hagyományaikról stb. szintén részletesen szó esett. Különösen jó volt, hogy a csoportban lévő roma tanulók is szóltak néhány szót, szokásaikkal, életmódjukkal, a romák szociális helyzetével kapcsolatban.