c
Ma 2020. szeptember 20, vasárnap Friderika napja van.
Ezen a napon történt:

EFOP 318. Nyári táborozás Félben

Nyári táborozás Félben

Esemény dátuma: 2018-06-24

Nyári táborozás Tomášovban

Téma: ”Együtt, testvérként Mórágy – Kaposszekcső – Tomásov”

Időpont: 2018.június 24-28.

Helyszín: Tomášov – Fél

Résztvevők: Mórágy, Tomášov iskoláinak diákjai és pedagógusai

Projekt címe: ”Együtt, testvérként-iskolaközi szemléletformáló program”

Iskolánk felsős diákjai és kísérő pedagógusai az „Együtt, testvérként-iskolaközi szemléletformáló program” keretében Tomášovban, vagyis a szlovákiai Fél községben táboroztak. A Tarjáni Gyermektábor rendkívül jól összekovácsolta a két (Mórágy és Fél) település, iskola tanulóit, ezért, amikor megérkeztünk Félbe a gyerekek már örömmel és boldogan üdvözölték az ismerős barátokat.

A tábort június 24-én egy előadással kezdtük, mely a Féli Kultúrházban volt. Itt fogadtak minket a megérkezésünkkor, kicsit beszélgettünk, ismerkedtünk, kipakoltunk, ettünk-ittunk. Este a féli gyerekek egy gyönyörű műsort mutattak be nekünk, melyet a Félből (Mórágyra) kitelepítettek emlékére állítottak össze. A műsoron több tanuló meghatódott, hiszen egy részük féli kötődésű. A megható műsor után az igazgatónő és a polgármester köszöntötte tanulóinkat és pedagógusainkat. Előadás keretében beszéltek Fél Községről, magáról a településről, a környezetéről, majd a kitelepítésekről, az akkori életről és a mostani nagybetűs Európai Uniós életről, a hajdani és a jelenlegi viszonyokról, életkörülményekről és a mi örömteli találkozásunkról, kapcsolatunkról. Jó volt hallani ezt a barátságos hangvételt. Az igazgatónő ismertette velük az elkövetkezendő napok programját, ami nagy örömére szolgált minden gyereknek.

A tábori napokon, ugyanúgy, mint Salgótarjánban, a tanulásnak is áldoztunk, minden délelőtt és délután is 1-1 témát 60 perces foglalkozások keretében dolgoztunk fel.

A feldolgozott tématerületek, csak úgy, mit a salgótarjáni táborban a következők voltak:

- idegen nyelvi játékok

- fiatalok és idősek együttélése

- a két ország földrajzi fekvése, hagyományai, oktatása

- a tábor helyszínének és tágabb környezetének földrajzi sajátosságai, összehasonlítások a két intézmény földrajzi fekvésével

- sport, egészségmegőrzés

A foglalkozások alatt a tanulók beszédbátorsága, szókincse, kommunikációs készsége és helyes ejtése sokat fejlődött. A tapasztalat azt mutatja, hogy minél hosszabb ideig vannak „rákényszerülve” arra, hogy egy közös nyelven megértessék magukat, annál jobban megy.

A szabad programok alatt (melyek szintén minden napra jutottak) ellátogattunk a Féli Magyar Tanítási Nyelvi Alapiskolába, ahol megnéztük a tantermeket, az ebédlőt, birtokba vettük a szép és ötletes, játékokkal teli iskolaudvart.

Jártunk a Féli Templomban, a Szent Miklósnak szentelt római katolikus templomban. A templom középkori eredetű, melyet a 17. században teljesen átépítettek. Itt megnéztük a Szent Miklós szobrát és a templommal szemben egy háborús emlékművet.

A játéknak bőven szenteltünk időt. A tábor ideje alatt ugyanis főként „ismerkedős”, ügyességi, valamint sportjátékokat játszottak a gyerekek és kézműves foglalkozásban is részt vettek. Ezeknek a programoknak az óvoda füves udvara valamint az iskola udvara adott helyett. Mivel sokan voltunk, így időnként két csoportra oszlottunk. Az 5-6. osztályosok az óvoda udvarán, a nagyobbak az iskolaudvarban tevékenykedtek és floorballt játszottak. A nap érdekessége volt, hogy a tornateremben egy vívóbemutató részesei lehettünk. Slovenský kord Malinovo páros toborzó bemutatóját láthattuk, akik a Szlovák Kard Éberhard Sportklub versenyzői.

A kisebbek kézműves foglalkozás keretében egy totemoszlopot is építettek, az általuk készült rajzokból, melyet az indiántáborukhoz használtak fel, ez egy rendkívül kreatív és ötletes dolog volt, de az élő csocsónak is nagy sikere volt minden gyerek körében.

Természetesen a fürdőzés sem maradhatott ki a tábori repertoárból, egy Félhez közeli kis település egymedencés fürdőjében voltunk, de a gyerekeknek ez is tökéletesen megfelelt. A lényeg a nagy melegben való felfrissülés volt.

Ellátogattunk a Dévényi várba is. A programnak a különlegessége az volt, hogy a pozsonyi kikötőből hajóval utaztunk Dévénybe. A várban megtekintettünk egy lovas-íjász bemutatót, várjátékon vettünk részt és megnéztük hogyan kovácsolják a vasat. A várból gyönyörű panoráma tárult elénk és a lényeg, hogy egész nap a szabadban voltunk. A vár megtekintése után a környékben túráztunk.

A Félben való táborozás nagyon sok élményhez juttatta tanulóinkat. Eljutottak külföldre, egy tőlünk mégsem idegen országba, ahol a magyar nyelvet rengetegen beszélik, hiszen magyarok. Ez az érzés megmozgatta, fellobbantotta tanulóinkban a hazafias érzelmeket.  Nagyon boldogan és elégedettel, élményekkel és új barátságokkal telve érkeztek haza kis falunkba Mórágyra.