c
Ma 2020. szeptember 20, vasárnap Friderika napja van.
Ezen a napon történt:

Gyalogtúra Óbányán és környékén

Mindig túrázunk

Esemény dátuma: 2018-04-21

Időpont: 2018. április 20-21.

Helyszín: Óbánya

„Központban az iskola Mórágyon” EFOP-1.3.9.-17-2017-00020 Iskolaközpontú helyi együttműködések támogatása” keretében 2018. április 20-án és 21-én tanulóink 30 fős csoportjával Óbányán és környékén túráztunk. Óbánya a Kelet-Mecsek gyönyörű, védett erdőivel körbeölelt keskeny völgyében fekszik. A falu különös hangulatú, egyetlen, de ugyanakkor rendkívül hosszú utcájának házai között gyorsfolyású hegyi patak, az Öreg patak fut végig. A házsorok szépen rendben tartott portái többségükben tornácos parasztházakból állnak, az udvarokat általában a hegyoldalba mélyülő pincék zárják. Minden lakóépületen látszik, hogy a lakók óvják a hagyományokat, hiszen aszerint rendezik az épületeket és a hozzájuk tartozó portákat.

Első nap bejártuk a falut, nevezetességeit is megtekintettük, jártunk a falumúzeumban és beszélgettünk a falu lakóival. Tőlük tudtuk meg, hogy az utcaképet a település közgyűlése védetté nyilvánította, s hogy a romantikus, régies hangulattól a lakók sem kívánnak eltérni. Elmesélték azt is, hogy zömmel német sváb nemzetiségű lakosai miatt „magyar Svájcként” is emlegetik Óbányát, valamint hogy területén már az Árpád-korban is voltak lakosok, ám önálló településként csak a 18. századtól jegyzik. Estefelé még felmentünk az Óbányai-kilátóra, majd megszálltunk a Tulipános Vendégházban.

Második nap bebarangoltuk az Óbányai völgyet. Túránk a pisztrángos tótól, a ferde vízesésen keresztül Kisújbányáig vezetett. A túra közben csodálatuk Óbánya természeti kincseit, a kis vízeséseket, a ferde vízesést, melyeket a különböző keménységű kőzetekben a patak eróziós hatása alakított ki. Elidőztünk a Csepegő-sziklánál is, mely az Óbányai völgy legnagyobb látványossága. Ittunk a Bodzás forrás vizéből is, amelynek vize a legendák szerint új életet ad és megfiatalít. Megnéztük a kisújbányai Szent Márton Templomot, végigjártuk az utcákat és befordultunk a Klumpás konyhára is. Ezután pedig hazaindultunk. A túrázók mindegyike rengeteg élménnyel tért haza. Az iskolában napok múlva is a túra és annak jó hangulata volt a téma a gyerekek körében.