Azoknak, akik nem ismerik a matematikát, nehézséget okoz keresztüljutni a szépség valódi érzéséhez, a legmélyebb szépséghez, a természethez. (...) Ha a természetről akarsz tanulni, méltányolni akarod a természetet, ahhoz szükség van arra, hogy értsd a nyelvét, amin szól hozzád. (Richard Feynman)
A tantárgyi fejlesztés során kiemelten a matematikai kompetencia alapelemeinek alkalmazására – összeadás és kivonás, szorzás és osztás, százalékok és törtek, mértékegységek – törekszünk.
A fejlesztés során az életkori sajátosságokat figyelembe véve a mindennapi életben felmerülő problémák megközelítése és megoldása során kívánjuk ezt megvalósítani. Fejlesztjük a matematika segítségével történő és a matematikáról szóló kommunikációt.
Előtérbe kerül a matematikai gondolkodás és érvelés, a matematikai gondolkodásmód elsajátítása: absztrakció és általánosítás, ha a kérdés megköveteli, matematikai modellezés, azaz (modellek elemzése és készítése) meglévő modellek használata és alkalmazása a feltett kérdés megválaszolásához.
A valóságos számok rakoncátlankodnak. Van azonban az emberekben egy ősi, velünk született érzés, hogy a számoknak nem szabadna rakoncátlankodniuk. Van valami tiszta és világos a szám elvont fogalmában, amely nincs kapcsolatban a gyöngyök, kavicsok vagy felhők számlálásával; kell, hogy legyen mód a számok tárgyalására a nyers valóság megjelenése nélkül is. (Douglas Richard Hofstadter)