„B” A tanulók és pedagógusok által a közösen felépített
programtevékenységek kidolgozása
Iskolánk tanulói és pedagógusai novemberben közösen dolgozták ki a különböző foglalkozások témáit. A tanulók pedagógusok segítségével vetették papírra gondolataikat és ötleteiket.
A „B” programban szereplő foglalkozások, melyek témái kidolgozásra kerültek:
A programtevékenység kidolgozásának fő vonala az Európai Unió létrejöttének, tevékenységének, céljainak megismerése volt. Olyan elemeket fűztek az egyes foglalkozásokhoz, melyek által megismerhetik tanulóink az EU történetét, elveit, intézményeit. Az programelemek kidolgozásánál fontos cél volt még a tagállamok bővebb megismerése, Magyarország helyének behatárolása az Európai Unióban, valamint az Unióval kapcsolatos fogalmak tisztázása.
Kitértek tanulóink a nyári táborral kapcsolatos programokra is. Elmondták, hogy milyen foglalkozásokat és milyen szabadidős tevékenységeket szeretnének, ha megvalósulnának egy másik uniós ország tanulóival, vagyis a szlovákiai Fél település tanulóival és Kaposszekcsői Általános Iskola tanulóival való táborozás alkalmával.
Iskolánk pedagógusai úgy vélik, hogy a rendszeres közös munka, az egymásra utaltság során fejlődik igazán a tanulók szociális fogékonysága, a különböző foglalkozások során pedig személyiségük árnyaltabbá, gazdagabbá válik. Igyekeztek úgy összeállítani a programot, hogy az tapasztalati ismeretszerzést is nyújtson, hiszen ez élménydúsabb, jobban rögzülő tudást biztosít a tanulók számára. Ezért is volt fontos számunkra, hogy a programtevékenységeket közösen dolgozza ki a tanár és diák. Bizonyos esetekben a tanulóknak jóval kreatívabb ötleteik támadtak, mint a pedagógusoknak.
Törekedtünk arra, pl. a tábori programok megbeszélésénél, hogy a programban résztvevő gyerekek megismerkedjenek a másik ország, város, testvértelepülés és testvériskola kultúrájával, hagyományával, azok képviselőivel, hogy aztán a közös látogatások során barátságok szövődhessenek.
A programtevékenységek közös kidolgozása során, lehetőség nyílott arra is, hogy a megszokott hétköznapi oktatási helyzeteken túl a tanuló-tanár viszony még bensőségesebbé váljon, ami munkánk hatékonyságát is növeli. A bevont pedagógusok számára pedig lehetőséget biztosít a program a tanórák keretein túllépve a szakmai megújulásra, kreatív megoldások keresésére.